Vaccinationer & Besiktningar

Vi utför de allra flesta typer av vaccinationer och du är välkommen att boka tid till en av våra veterinärer eller djursjukskötare.

Till både hund och katt är det rekommenderat att ge en grundvaccination med start när djuret bara är några veckor gammalt. Första vaccinationen är ofta redan gjord när du får hem din valp eller kattunge. För att upprätthålla ett bra skydd så fortsätter sedan vaccinationsprogrammet med boosterdoser för att upprätthålla det bästa skyddet för ditt djur under hela dess liv.

För hund innebär vaccinet ett skydd mot kennelhosta, smittsam leverinflammation, parvovirus och valpsjuka. För katt skyddar vaccinet mot kattpest och kattsnuva.

Kaniner ska ha en grundvaccination från 5 veckors ålder och de ska sedan vaccineras 1 gång per år. Vaccinet ger ett skydd mot myxomatos(kaninpest) samt kaningulsot typ 1 och typ 2.

Ska du resa utomlands med ditt djur kan det vara aktuellt med pass och rabiesvaccination vilket vi gärna hjälper er med även det. Kom ihåg att rabiesvaccinet måste ges minst 21 dagar innan planerad resa!

Vi rekommenderar er även att se över reglerna till just det landet ni ska till om där finns ytterligare rekommendationer för införsel av djur.

Det går även att vaccinera sin hund mot sjukdomen leptospiros vilket är en sjukdom som ännu är relativt ovanlig i Sverige men desto vanligare i varmare länder. Vaccinationen ska då göras vid 2 tillfällen med 4 veckors mellanrum.

Hos oss kan ni även boka tid för alla typer av besiktningar och intyg. Till exempel valpbesiktningar, patellaintyg och testikelintyg.

Både våra hundar och katter ska enligt lag vara chipmärkta vilket vi gärna hjälper till med även det.

Öppettider:

Vardagar kl 8-17 (lunchstängt 12-13)
Telefontid 8.15-17

Tisdagar kl 8-20 (lunchstängt 12-13)
Telefontid 8.15-20

Mottagning efter tidsbeställning.

OBS! Vecka 27-33 + vecka 35 har vi inte kvällsöppet utan stänger mottagning och telefon klockan 17.00

Vi tar emot följande betalningsmetoder. Delbetalning via Human Finans.